Zásady organizace hromadné dopravy osob v roce 2006
1. Organizace hromadné dopravy a objemy
dopravních výkonů
V městské dopravě v průběhu
roku 2005 pokračoval i přes zvýšení jízdného trend rostoucí přepravní poptávky vyplývající z výsledků přepravních
průzkumů i z vývoje tržeb.
U metra se připravuje prodloužení linky
A ze stanice Skalka do stanice Depo Hostivař od 1.4.2006, tam bude současně ze
Skalky přemístěno i ukončení všech příměstských a
části městských návazných autobusových linek a zřízeno i nové parkoviště
P+R, začleněné do tarifního systému PID. Předpokládaný objem dopravních
výkonů činí 47 050 tis. vozkm.
Výrazné změny nejsou předpokládány
v provozu tramvají. Dojde však k určitému omezení nabízené přepravní kapacity v relaci Kobylisy –
centrum v důsledku poklesu poptávky ve prospěch linky C metra. Obnoven bude
provoz úseku Ládví – Ďáblice po ukončení dlouhodobé výluky z titulu
výstavby metra. Předpokládaný objem dopravních výkonů činí 52 098 přepočtených vozkm.
V městské autobusové dopravě se
bude vycházet z nezbytnosti co největšího omezování souběžných úseků
autobusové dopravy s novými trasami dopravy kolejové a z potřeby
trvalé optimalizace nasazovaných kapacit. Cílem je zajistit pokrytí alespoň části nových přepravních potřeb přerozdělením
existující kapacity, nejen prostým navyšováním.
Předpokládaný objem výkonů městské a
příměstské autobusové dopravy PID na území hl.m. Prahy činí 61 811 tis. vozkm pro
DP HMP, a.s. ( 59 000 tis. městská a 2811 tis.
příměstská doprava) a 6 776 tis vozkm ostatních dopravců. ( 3044 tis. městská
a 3732 tis. příměstská doprava)
2. Tarifní
systém
Zavedení nočního
tarifu
Zavedením
nočního tarifu lze zohlednit vyšší ekonomickou náročnost provozu v noční dopravě (např. příplatky řidičů) a negativní dopady
snížené bezpečnosti provozu.
Tarifní řešení se uvažuje formou
speciálního tarifu těchto linek (cca 30 až 40 Kč), případně nutností použít dvě
jízdenky pro jednotlivou jízdu. Předplatní jízdenky (měsíční a výše) by pravděpodobně musely být uznávány, protože
jsou noční linky využívány i pro dopravu do a ze zaměstnání v řadě
nepřetržitých provozů.
Potenciální přínos do tržeb (je
odhadován na cca 20 mil. Kč) navrhujeme věnovat na zvýšení ochrany nočního provozu, např. formou hlídkování bezpečnostní
agentury ve vozidlech a pod. Tím by byl řešen i problém černých pasažérů,
bezdomovců a vandalismu.
Obsluha letiště mimo základní
tarif PID
Rostoucí provoz letiště
Ruzyně vyvolává zatím neřešitelné problémy v zajištění dopravní obsluhy
neúměrnými požadavky na nárůst frekvence autobusové dopravy. Proto je zvažována
možnost zavést v jednotlivém jízdném vyšší sazby, přibližující jízdné ke
komerčnímu. Tím by nebyla dotčena doprava pravidelných cestujících -
zaměstnanců, využívajících předplatní časové jízdenky. Pro nahodilé cestující
lze využít obdobných tarifních principů jako v noční dopravě (viz výše),
případně vyčlenit tarifně území letiště z pražských
pásem.
Další možností je řešit posílení
dopravy na letiště zvláštními zrychlenými linkami
s vyšším tarifem.
Potenciální přínos do tržeb je
odhadován na cca 10 mil. Kč
Motivační
faktory
Při všech navrhovaných
úpravách vycházíme z toho, že základním předpokladem fungujícího a
motivujícího tarifního systému je zachování jednoduché, cestujícími pochopitelné
struktury jízdních dokladů s optimálními cenovými vazbami mezi jednotlivými
jízdními doklady. Nejvýhodnější musí být dlouhodobé časové jízdenky, využívané
stálými cestujícími. Nejméně výhodné, tedy nejdražší musí být jízdenky pro
jednotlivou jízdu. Obdobně jako ve všech městech s rozvinutou HD se pro
nahodilé cestující má stát nejvýhodnějším jízdním dokladem jednodenní (24
hodinová) jízdenka, jejíž cena je dostatečně vysoká, ale současně motivující a
odpovídá 3 až 4 násobku ceny za jednu cestu.
S cílem motivovat cestující pro využívání
veřejné dopravy i při zvýšeném jízdném tak navrhujeme následující kroky,
spočívající ve zvýhodnění držitelů předplatných jízdenek, případně zavedení
dalších tarifních výhod pro vybrané kategorie
cestujících.
V rozpočtu HMP je zajištěn provoz metra, tramvají, městských linek autobusů DP a příměstských linek všech dopravců.
Není však zcela pokryt rozsah
dopravních výkonů městských linek ostatních
dopravců a to v rozsahu 17 000 tis. Kč, které bude nutno dořešit
v rozpočtu HMP – rozpočtově je zajištěno 181 000 tis. Kč z potřebných
198 000 tis. Kč.
4. Smluvní systém Pražské
integrované dopravy (PID)
Principy smluvních vztahů
s DP HMP, a.s. a s autobusovými
dopravci, založené na závazcích veřejné služby a členící dopravní obslužnost na
základní a ostatní, zůstávají nezměněny. Provoz linek PID bude řešen pro všechny
dopravce jednotně formou dodatků ke stávajícím střednědobým smlouvám. Obdobně (dodatkem) bude řešena i smlouva s ČD a.s.
na zajištění základní dopravní obslužnosti. Bude však doplněna o kvalitativní
standardy, zejména sledování dodržování jízdních řádů, řazení a čistoty souprav
apod. , podobně jako je tomu již nyní u smluv
s autobusovými dopravci.
Smlouva s ČD a.s. o integraci do systému PID
bude i nadále uzavřena na období běžného roku.
Žákovské jízdné a jeho finanční
kompenzace dopravcům ze státního rozpočtu bude řešeno zvláštními smlouvami, uzavřenými
s dopravci na kalendářní
rok.