|
Autobusy ev.č.
7033 a ev.č. 7030 se
potkávají v centru České Lípy. |
Město
Česká Lípa, které leží na úpatí
Lužických hor, je součástí Libereckého kraje.
Počátky
města spadají do třetí čtvrtiny 13. století. V 18. století se Česká Lípa
stala jedním z nejlidnatějších českých měst a jako jedna z prvních se
otevřela manufakturnímu podnikání. V 19. století ve městě vzniká důležitý
železniční uzel. Novější historie druhé poloviny minulého století přinesla
městu velký rozvoj spojený s těžbou uranu v blízkém okolí. Vzrostl počet
obyvatel, který dosahuje téměř 40 000 obyvatel na rozloze 6 324 hektarů.
,
Pro
rozvoj dopravy byla důležitá výstavba průmyslové zóny v jihozápadní části
města a několika sídlištních celků (např. Lada, Sever, Špičák nebo
Slovanka). Do 30. června 1993 zajišťovalo provoz městské dopravy ČSAD Ústí nad Labem, závod číslo 402 Česká Lípa, ze
kterého byly autobusy vypravovány na městské i meziměstské linky. Od 1.
července 1993 převzala provoz městské hromadné dopravy soukromá firma VETT.
Majitelem se stal pan František Homolka, který již dříve v autodopravě
podnikal. Na počátku svého působení firma vypravovala své autobusy na 7
linek městské hromadné dopravy (označeny číslicemi 1 až 7).
Nejvytíženějšími byly linky číslo 3 (Lada, k rozvodně – Dubice, Mikov) a
číslo 4 (Špičák, Dlouhá – Dubice, Neptun).
|
Starší typ
přístřešku a označníku
zastávky v České Lípě. |
V inventárním stavu firmy bylo celkem 18 autobusů. 12 standardních
autobusů bylo tvořeno typy Karosa B731 (9 kusů), Karosa B732 (1 kus) a
Karosa C734 (2 kusy), zbylé kloubové autobusy tvořil typ Ikarus 280.08.
Kromě dvou autobusů (Karosa B732 a Karosa C734) byly všechny
odkoupeny od místního závodu ČSAD. Vzhledem k podnikatelským aktivitám
pana Františka Homolky byl autobus Karosa B732 již dříve součástí majetku
firmy. Zpočátku nebyly autobusy opatřeny evidenčními čísly. Firma VETT
začala po vzoru ČSAD vydávat i své vlastní jízdenky – časové (měsíční a
čtvrtletní) v hodnotě 60, 120, 160 a 320 Kč a pro
jednotlivou jízdu v
hodnotě 1 a 3 Kč.
V rámci
vývoje města a firmy byly v průběhu dalších let zakoupeny nové i ojeté
autobusy. Dne 16. července 1999 se firma transformovala na akciovou
společnost (VETT, a.s. Zákupy). V současné době firma vlastní standardní
autobusy typů Karosa B731, Karosa B732, Karosa B931, Karosa B951,
nízkopodlažní autobusy Karosa Citybus a kloubové autobusy typu Karosa B741
a Karosa C744. Autobusy jsou na linky vypravovány z provozovny umístěné
nedaleko centra města, větší opravy jsou prováděny v objektu firmy –
v Zákupech nedaleko České Lípy. V současné době je provozováno 9 linek
městské hromadné dopravy (označené číslicemi 1 až 8 a 10).
|