|
Nesnadná a dlouhodobě neudržitelná situace v
osobní autobusové, ale i nákladní dopravě v poválečném Československu si vyžadovala
urychlené řešení. Potřeba vytvořit centrálně řízený podnik silniční
dopravy v celé ČSR, vedla tehdejší vládní představitele k návrhu
zákona o znárodnění podniků pro pravidelnou silniční motorovou
dopravu osob a nákladů. Zákon byl přijat pod číslem 311/48 dne 22.
prosince 1948 a celek organizačních jednotek pod souhrnným názvem
Československá státní automobilová doprava (ČSAD) začal
fungovat od 1. ledna roku 1949.
Zpočátku prosazované centralizované vedení se ukázalo v
prvních letech existence jako nevhodné, a proto vstoupil do roku
1953 podnik ČSAD reorganizován. Nově byl rozdělen na 19 krajských
podniků ČSAD (13 v ČSR a 6 v SSR). V roce 1957 došlo k úplné
decentralizaci a Krajské národní výbory (KNV) převzaly veškeré úlohy
řízení podniků ČSAD, funkci státního dozoru v automobilové dopravě a
dozoru nad plněním preventivní údržby vozového parku.
Nové územní členění ČSSR (do roku 1960 ČSR) zavedené od 1.
června 1960 znamenalo další organizační změny ČSAD. Zrušeny byly
krajské podniky a v nově vzniklých okresech byly zřízeny samostatné
národní podniky ČSAD, přímo podřízené Okresním národním výborům
(ONV).
Až 1. dubna 1963 vzniká usnesením vlády č. 226/63 organizační
členění podniků ČSAD, jak jej známe až do počátku 90. let.
Jednotlivé podniky ČSAD byly po tomto datu řízeny opět Krajskými
národními výbory (7 v ČSR, 3 v SSR). Takto zřízené podniky měly dvou
až třístupňové organizační členění: podnikové ředitelství, dopravní
závod, případně provozovna.
Po celospolečenské politicko-ekonomické změně v naší zemi koncem 80. a v první
polovině 90. let dochází postupně k privatizaci a transformaci
státních podniků ČSAD, což v mnoha případech vede k úplnému zániku
bývalých dopravních závodů. Negativním dopadem v tomto období je
také sníženi dotací plynoucích do veřejné dopravy ze strany státu.
To se podepisuje především na stavu vozového parku a na zhoršení
dopravní obslužnosti v některých oblastech. Ve druhé polovině 90. let
vstupují na náš trh ve větším měřítku také nadnárodní dopravní
společnosti a nabízejí nová měřítka v oblasti meziměstské a dálkové
přepravy osob, ale i mezinárodní dopravy nákladů TIR.
Flotila modro-bílých autobusů s okřídleným znakem národního
podniku ČSAD, s nimiž jsme se mohli setkat i na nejodlehlejším místě
Čech a Slovenska, tak nenávratně patří jen do naší historie.
|
|
Následující tabulka přináší přehled organizačního členění jednotek
ČSAD v ČSSR (bez rozdílu osobní, nákladní). |
|
X |
ČSAD N. P.
HL. M. PRAHY |
|
X |
|
čísla org.
j. |
závody |
provozovny |
|
1 |
Praha 3 |
— |
|
2 |
Praha 7 |
— |
|
3 |
Praha 9 |
— |
|
4 |
Praha 10 |
— |
| |
|
|
|
|
ČSAD - KNV
PRAHA N. P. |
|
X |
|
čísla org.
j. |
závody |
provozovny |
|
101 |
Praha –
Karlín |
— |
|
|
(zrušeno, VIZ závod Praha – Klíčov) |
|
|
101 |
Praha
–
Klíčov |
— |
|
|
(od
1.10.1970) |
/garáže Klíčany,
Říčany, Stará Boleslav/
(dříve
provozovny d.z. 104) |
|
102 |
Praha –
Vršovice |
— |
|
x |
x |
/garáž Kostelec nad
Černými lesy/
(dříve provozovna d.z. 112) |
|
103 |
Praha –
Smíchov |
— |
|
x |
x |
/garáž Zbraslav/
(dříve provozovna d.z. 105) |
|
104 |
Praha – Michle
(zaniklo vznikem závodu Praha – Klíčov) |
Klíčany
(později pouze garáž d.z. 101) |
|
x |
x |
Říčany
(později pouze garáž d.z. 101) |
|
x |
x |
Stará Boleslav
(později pouze garáž d.z. 101) |
|
105 |
Praha –
Zlíchov
(zrušeno) |
Zbraslav
(později pouze garáž d.z. 103) |
|
106 |
Kladno |
— |
|
107 |
Slaný |
— |
|
108 |
Mělník |
— |
|
109 |
Kralupy nad
Vltavou |
— |
|
110 |
Mladá Boleslav |
Mnichovo
Hradiště |
|
x |
x |
Bělá pod
Bezdězem |
|
x |
x |
Benátky nad
Jizerou |
|
111 |
Nymburk |
Poděbrady |
|
x |
x |
Lysá nad Labem |
|
x |
x |
Loučeň |
|
x |
x |
Městec Králové |
|
112 |
Kolín |
Český Brod |
|
x |
x |
Kouřim |
|
x |
x |
Kostelec nad
Černými lesy
(později pouze garáž d.z. 102) |
|
113 |
Kutná Hora |
Čáslav |
|
x |
x |
Uhlířské
Janovice |
|
114 |
Benešov |
Vlašim |
|
x |
x |
Votice |
|
115 |
Příbram |
Sedlčany |
|
x |
x |
Dobříš |
|
116 |
Beroun |
— |
|
117 |
Hořovice |
— |
|
118 |
Rakovník |
Nové Strašecí |
|
191 |
Technický a
zásobovací závod |
Satalice |
|
194 |
ÚAN Praha –
Florenc |
Pankrác |
|
x |
x |
Smíchov |
|
x |
x |
Hlavní nádraží |
|
195 |
Tiskoviny
veřejné silniční dopravy a silnič. hospodářství Kolín |
— |
|
|
|
|
ČSAD N. P .
ČESKÉ BUDĚJOVICE |
|
X |
|
čísla org.
j. |
závody |
provozovny |
|
201 |
České
Budějovice |
Trhové Sviny |
|
x |
x |
Týn nad
Vltavou |
|
x |
x |
Autobusové
nádraží České Budějovice |
|
202 |
Kaplice |
Český Krumlov |
203
x |
Jindřichův
Hradec
x |
Dačice
Třeboň |
|
204 |
Pelhřimov |
Humpolec |
|
x |
x |
Pacov |
|
x |
x |
Počátky |
|
205 |
Písek |
Milevsko |
|
x |
x |
Mirovice |
|
206 |
Prachatice |
Vimperk |
|
207 |
Strakonice |
Blatná |
|
x |
x |
Vodňany |
|
208 |
Tábor |
Soběslav |
|
x |
x |
Mladá Vožice |
|
291 |
Technický a
zásobovací závod České Budějovice |
— |
| |
|
|
|
|
ČSAD N. P.
PLZEŇ |
|
X |
|
čísla org.
j. |
závody |
provozovny |
|
301 |
Domažlice |
Horšovský Týn |
|
302 |
Cheb |
Aš |
|
x |
x |
Mariánské
Lázně |
|
303 |
Karlovy Vary |
Tuhnice |
|
x |
x |
Ostrov nad
Ohří |
|
x |
x |
Žlutice |
|
x |
x |
Toužim |
|
304 |
Klatovy |
Sušice |
|
x |
x |
Horažďovice |
|
305 |
Plzeň – jih |
Nezvěstice |
|
x |
x |
Nepomuk |
|
x |
x |
Blovice |
|
x |
x |
Přeštice |
|
x |
x |
Merklín |
|
306 |
Plzeň – sever |
Kralovice |
|
x |
x |
Horní Bříza |
|
x |
x |
Nýřany |
|
307 |
Rokycany |
Zbiroh |
|
308 |
Sokolov |
Kraslice |
|
309 |
Tachov |
Stříbro |
|
391 |
Technický a
zásobovací závod Plzeň |
Karlovy Vary |
| |
|
|
|
ČSAD N. P.
ÚSTÍ NAD LABEM |
|
X |
|
čísla org.
j. |
závody |
provozovny |
|
401 |
Ústí nad Labem |
— |
|
402 |
Česká Lípa |
Nový Bor |
|
x |
x |
Mimoň |
|
x |
x |
Dubá |
|
403 |
Děčín |
Benešov nad
Ploučnicí |
|
x |
x |
Česká Kamenice |
|
x |
x |
Rumburk |
|
x |
x |
Varnsdorf |
|
404 |
Chomutov |
Kadaň |
|
405 |
Jablonec nad
Nisou |
Tanvald |
|
x |
x |
Železný Brod |
|
406 |
Liberec |
Český Dub |
|
x |
x |
Frýdlant |
|
x |
x |
Hrádek nad
Nisou |
|
407 |
Lovosice |
Litoměřice |
|
x |
x |
Roudnice nad
Labem |
|
x |
x |
Libochovice |
|
408 |
Louny |
Žatec |
|
x |
x |
Podbořany |
|
409 |
Most |
Litvínov |
|
410 |
Teplice |
Duchcov |
|
491 |
Technický a
zásobovací závod Libouchec |
Liberec |
| |
|
|
|
ČSAD N. P.
HRADEC KRÁLOVÉ |
|
X |
|
čísla org.
j. |
závody |
provozovny |
|
501 |
Hradec Králové |
Chlumec nad
Cidlinou |
|
x |
x |
Nový Bydžov |
|
502 |
Trutnov |
Dvůr Králové
nad Labem |
|
x |
x |
Hostinné |
|
x |
x |
Vrchlabí |
|
x |
x |
Úpice |
|
x |
x |
Svoboda nad
Úpou |
|
503 |
Náchod |
Nové Město nad
Metují |
|
x |
x |
Broumov |
|
x |
x |
Jaroměř |
|
x |
x |
Police nad
Metují |
|
504 |
Rychnov nad
Kněžnou |
Týniště nad
Orlicí |
|
x |
x |
Dobruška |
|
x |
x |
Kostelec nad
Orlicí |
|
505 |
Svitavy |
Polička |
|
x |
x |
Litomyšl |
|
x |
x |
Moravská
Třebová |
|
x |
x |
Jevíčko |
|
506 |
Vysoké Mýto |
Ústí nad
Orlicí |
|
x |
x |
Česká Třebová |
|
x |
x |
Lanškroun |
|
x |
x |
Žamberk |
|
x |
x |
Choceň |
|
x |
x |
Králíky |
|
x |
x |
Jablonné nad
Orlicí |
|
x |
x |
Letohrad |
|
507 |
Chotěboř |
Havlíčkův Brod |
|
x |
x |
Ledeč nad
Sázavou |
|
x |
x |
Světlá nad
Sázavou |
|
x |
x |
Habry |
|
508 |
Chrudim |
Hlinsko |
|
x |
x |
Skuteč |
|
509 |
Pardubice |
Přelouč |
|
x |
x |
Holice
v Čechách |
|
510 |
Jičín |
Stará Paka |
|
x |
x |
Hořice |
|
x |
x |
Sobotka |
|
511 |
Semily |
Turnov |
|
x |
x |
Rokytnice nad
Jizerou |
|
x |
x |
Jilemnice |
|
x |
x |
Lomnice nad
Popelkou |
|
591 |
Technický a
zásobovací závod Holice v Čechách |
Moravany |
|
x |
x |
Hradec Králové |
|
x |
x |
Nové Město nad
Metují |
| |
|
|
|
ČSAD N. P.
BRNO |
|
X |
|
čísla org.
j. |
závody |
provozovny |
|
601 |
Blansko |
Rájec –
Jestřebí |
|
x |
x |
Jedovnice |
|
x |
x |
Adamov |
|
621 |
Brno |
— |
|
622 |
Brno |
Tišnov |
|
x |
x |
Židlochovice |
|
x |
x |
Rosice
(později VIZ d.z. 617) |
|
604 |
Břeclav |
Hustopeče |
|
x |
x |
Mikulov |
|
605 |
Gottwaldov |
Otrokovice |
|
x |
x |
Slavičín |
|
x |
x |
Luhačovice |
|
x |
x |
Valašské
Klobouky |
|
606 |
Kyjov |
Veselí nad
Moravou |
|
x |
x |
Strážnice |
|
x |
x |
Hodonín
(později VIZ d.z. 616) |
|
607 |
Jihlava |
Telč |
|
608 |
Kroměříž |
Holešov |
|
x |
x |
Bystřice pod
Hostýnem |
|
x |
x |
Koryčany |
|
609 |
Prostějov |
Brodek u
Prostějova |
|
610 |
Třebič |
Moravské
Budějovice |
|
x |
x |
Náměšť nad
Oslavou |
|
x |
x |
Jaroměřice nad
Rokytnou |
|
x |
x |
Rouchovany |
|
611 |
Uherské
Hradiště |
Uherský Brod |
|
x |
x |
Bojkovice |
|
612 |
Vyškov |
Slavkov |
|
x |
x |
Bučovice |
|
x |
x |
Rousínov |
|
613 |
Znojmo |
Moravský
Krumlov |
|
x |
x |
Miroslav |
|
x |
x |
Vranov nad
Dyjí |
|
614 |
Žďár nad
Sázavou |
Bystřice nad
Pernštejnem |
|
x |
x |
Velké Meziříčí |
|
x |
x |
Velká Bíteš |
|
x |
x |
Svratka |
|
615 |
Boskovice |
— |
|
616 |
Hodonín
(od roku 1969, VIZ d.z. 606) |
— |
|
617 |
Rosice
(od
roku 1973, VIZ d.z. 622) |
— |
|
691 |
Technický a
zásobovací závod Brno |
Sokolnice u
Brna |
|
x |
x |
Gottwaldov |
|
x |
x |
Jihlava |
|
x |
x |
Čejč |
| |
|
|
|
ČSAD N. P.
OSTRAVA |
|
X |
|
čísla org.
j. |
závody |
provozovny |
|
701 |
Bruntál |
Horní Benešov |
|
x |
x |
Moravský
Beroun |
|
x |
x |
Rýmařov |
|
702 |
Český Těšín |
Jablunkov |
|
x |
x |
Třinec |
|
703 |
Frýdek –
Místek |
Frýdlant nad
Ostravicí |
|
704 |
Havířov |
— |
|
705 |
Karviná |
Bohumín |
|
706 |
Nový Jičín |
Bílovec |
|
x |
x |
Frenštát pod
Radhoštěm |
|
x |
x |
Fulnek |
|
x |
x |
Kopřivnice |
|
x |
x |
Odry |
|
707 |
Olomouc |
Litovel |
|
x |
x |
Šternberk |
|
x |
x |
Uničov |
|
x |
x |
Autobusová
doprava Olomouc |
|
708 |
Opava |
Vítkov |
|
709 |
Ostrava |
— |
|
710 |
Ostrava |
Hlučín |
|
711 |
Přerov |
Hranice |
|
x |
x |
Lipník nad
Bečvou |
|
x |
x |
Tovačov |
|
712 |
Šumperk |
Mohelnice |
|
x |
x |
Zábřeh na
Moravě |
|
713 |
Vsetín |
Rožnov pod
Radhoštěm |
|
x |
x |
Valašské
Meziříčí |
|
714 |
Jeseník |
— |
|
715 |
Krnov |
— |
|
791 |
Technický a
zásobovací závod Vítkov |
Olomouc |
| |
|
|
|
ČSAD N. P.
BRATISLAVA |
|
X |
|
čísla org.
j. |
závody |
provozovny |
|
801 |
Bratislava |
Pezinok |
|
x |
x |
Malacky |
|
x |
x |
Senec |
|
802 |
Bratislava |
— |
|
803 |
Dunajská
Streda |
— |
|
804 |
Galanta |
Sereď |
|
x |
x |
Šaľa |
|
805 |
Komárno |
— |
|
806 |
Levice |
Šahy |
|
x |
x |
Želiezovce |
|
807 |
Nitra |
Zlaté Moravce |
|
808 |
Nové Zámky |
Šurany |
|
x |
x |
Štúrovo |
|
809 |
Senica |
Myjava |
|
x |
x |
Skalica |
|
810 |
Topoľčany |
Bánovce |
|
x |
x |
Partizánske |
|
811 |
Trenčín |
— |
|
812 |
Nové Mesto nad Váhom |
— |
|
813 |
Piešťany |
— |
|
814 |
Trnava |
Hlohovec |
|
891 |
Technický a
zásobovací závod Trnava |
— |
| |
|
|
|
ČSAD N. P.
BANSKÁ BYSTRICA |
|
X |
|
čísla org.
j. |
závody |
provozovny |
|
901 |
Banská
Bystrica |
Brezno |
|
902 |
Čadca |
Turzovka |
|
x |
x |
Kysucké Nové
Mesto |
|
903 |
Dolný Kubín |
Kraľovany |
|
x |
x |
Námestovo |
|
x |
x |
Oravská
priehrada |
|
x |
x |
Trstená |
|
904 |
Liptovský
Mikuláš |
Kráľova Lehota |
|
x |
x |
Rožumberok |
|
905 |
Lučenec |
Fiľakovo |
|
x |
x |
Modrý Kameň |
|
x |
x |
Poltár |
|
906 |
Martin |
Turčianské
Teplice |
|
907 |
Povážská
Bystrica |
Ilava |
|
x |
x |
Púchov |
|
908 |
Prievidza |
Handlová |
|
x |
x |
Nováky |
|
909 |
Rimavská
Sobota |
Hnúšťa |
|
x |
x |
Šafárikovo |
|
x |
x |
Tisovec |
|
910 |
Zvolen |
Kriváň |
|
x |
x |
Krupina |
|
911 |
Žiar nad
Hronom |
Banská
Štiavnica |
|
x |
x |
Kremnica |
|
x |
x |
Žarnovica |
|
912 |
Žilina |
Bytča |
|
913 |
Veľký Krtíš
(od 70. let) |
— |
|
991 |
Technický a
zásobovací závod Žilina |
Zvolen |
|
|
|
|
ČSAD N. P.
KOŠICE |
|
X |
|
čísla org.
j. |
závody |
provozovny |
|
1001 |
Bardejov |
Giraltovce |
|
x |
x |
Svidník |
|
1002 |
Humenné |
Medzilaborce |
|
x |
x |
Snina |
|
1003 |
Košice |
— |
|
1004 |
Košice |
Moldava nad
Bodvou |
|
1005 |
Michalovce |
Sobrance |
|
1006 |
Poprad |
Kežmarok |
|
x |
x |
Stará Ľubovňa |
|
x |
x |
Spišská Stará
Ves |
|
1007 |
Prešov |
Lipany |
|
1008 |
Rožňava |
Dobšiná |
|
x |
x |
Revúca |
|
1009 |
Spišská Nová
Ves |
Krompachy |
|
x |
x |
Levoča |
|
1010 |
Trebišov |
Kráľovský
Chlmec |
|
x |
x |
Veľké Kapušany |
|
1011 |
Vranov |
— |
|
1091 |
Technický a
zásobovací závod Prešov |
— |
| |
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
x |