Montpellier v roce 2002
Text a foto: (c) -nb-
Jihofrancouzské město Montpellier je se svými 200 000 obyvateli (přes 320 000 obyvatel s aglomeracemi) osmým největším městem Francie.
Městská hromadná doprava má svou mimořádnou důležitost, zejména proto, že se jedná o universitní město s mnoha vysokými a odbornými školami, kde je každoročně přítomno navíc až 50 000 studentů, kteří jsou právě z velké většiny odkázáni na tento typ dopravy. Veřejná doprava je dobře propracovaný systém převážně autobusových linek, ve směru od severu k jihu doplněný tramvajovou linkou, vybudovanou asi před pěti lety. Autobusových linek je 30 a spojují většinou všechny části města, včetně předměstí s centrem.
Druhy jízdenek jsou různé, pro jednu cestu platí jedna jízdenka s přestupem (ne ale pro cestu zpět), platná jednu hodinu. Při přestupu je potřeba jízdenku opět označit, přestože časový limit nebyl vyčerpán a dalo by se tedy předpokládat, že jízdenka automaticky platí i nadále. V tramvaji je možno nastupovat všemi dveřmi. Označovací strojky jsou rozlišeny na ty, které slouží k označování jízdenek a na ty, kde se označují tramvajenky. Tarify se liší podle typu jízdenky, kromě jízdenky pro jednu cestu existují i zpáteční, jízdenka pro deset jízd, jednodenní, týdenní, pro 30 jízd, na 31 jízd, apod. I studentské jízdenky jsou různé a mají vždy snížený tarif.
Do autobusů je nástup možný pouze předními dveřmi a řidič osobně a důkladně kontroluje označování jízdenek. U jízdenky platící pro deset jízd (tj. pro dvacet s jedním přestupem do jedné hodiny) je zajímavé, že každá jízda je při označení jízdenky zaznamenávaná tiskem na rubové straně i s pořadím použití. Kromě toho je označeno datum, hodina i pásmo. Narozdíl od našich tramvajenek se místní rovněž povinně označují ve strojcích a každá jízda se odečítá z celkového kreditu. Nikdo se nesnaží toto nařízení obejít, i když bývají tramvaje přeplněné. Každý označuje jízdenku naprosto samozřejmě i za cenu prodírání se davem v dopravním prostředku. Pokuta při nedodržení těchto pravidel je 40 Euro, při okamžitém placení 30 Euro. Při ztrátě tramvajenky je doba vystavení duplikátu sedm dní a platí se čtyři Eura pokuty a 3,50 Euro administrativního poplatku.
Pro ty,kteří chtějí odstavit své auto a při cestě do města použít městskou hromadnou dopravu existují speciální parkoviště dopravních podniků, (pro majitele předplatních jízdenek zdarma). Tři Eura platí každý pasažér auta nemající předplatné. Na jižním okraji města je tento typ parkování zdarma.
Redukované tarify jsou různé, např. i pro početné rodiny, děti do 10 let,zdravotně postižené osoby, děti do 3 let jezdí zdarma, senioři nad 65 let mají redukované měsíční tramvajenky, existují poloviční tarify pro osoby s nízkým příjmem, za určitých podmínek je cestování hromadnou dopravou i zdarma.
Koupit jízdenku je možno u řidičů (ne v tramvajích), v 50 automatech na každé stanici tramvaje ale i jinde. Tramvajenky se "dobíjejí" ve zmíněných automatech přečerpáním finanční částky z peněžní karty. Odpadají tak fronty známé u nás.
Kromě uvedených linek tramvaje a autobusů existuje přímý spoj letiště-centrum, kde je hned i vlakové a autobusové nádraží. Tato cesta trvá 15 minut. Také speciální školní linka propojuje několik škol navzájem i s centrem města a navazuje na veřejnou hromadnou dopravu.
Zvláště oblíbené a v létě vyhledávané jsou autobusové linky (v počtu třech) spojující město s plážemi vzdálenými asi dvacet kilometrů od centra. Jedná se o standardní městské linky s obvyklými tarify. Dále městská hromadná doprava je mnoha linkami (i tramvají) spojena s nádražím (končí zde i letištní spoj) a umožňuje eventuální přestup na vlak či autobus při dalším cestování.
Kromě toho ještě hromadná doprava navazuje na speciální vlak projíždějící přímořskými letovisky a slouží tak zejména turistům navštěvujícím pláže a města na břehu Středozemního moře v této oblasti.
Pro získání informací je možno navštívit informační kancelář TAM, kde jsou zdarma k dispozici plány a jízdní řády všech linek a kompetentní personál je ochoten podat veškeré informace nejen o městské přepravě, ale i o navazujících spojích regionů a přilehlých oblastí.
(c) CITYBUS
počet přístupů