Historie moderního světelného
signalizačního zařízení (SSZ) v Praze spadá do druhé poloviny šedesátých let.
Tehdy bylo rozhodnuto o spolupráci s firmou Signalbau Huber Mnichov, která se zabývala
výrobou prvků pro výstavbu a provoz SSZ. V Československu byla výrobou a spoluprácí
s firmou Signalbau Huber pověřena firma Automatizace železniční dopravy. Po
předchozích jednáních odjíždí v termínu od 9. do 13.12. 1969 skupina inženýrů a
techniků AŽD v čele s panem Ing. Mülerem na školení do závodu Signalbau Huber do
Mnichova.Cílem školení bylo seznámení se s projektováním, výstavbou a především
montáží řadiče typu BX2, který měl být vyráběný licenčně firmou AŽD.
V návaznosti na ukončení jednání a převzetí licence začíná firma AŽD montovat
řadiče SSZ ve svém závodě v Brně. První řadiče smontované v tuzemsku jsou
osazovány na křižovatkách v Praze a Plzni.
Po úspěšném provozu řadiče typu BX-2 pokračovala další spolupráce se Signalbau
Huber, při které AŽD převzalo licenci na poloelektronický řadič typu ER1, který v
průběhu výroby modernizovalo na typ ER1-DPJ. V průběhu výroby řadičů začlenila
postupně do svého programu výrobů stožáru, návěstidel, indukčních i
tramvajových detektorů a dalších prvků, aby se co nejvíce omezil dovoz z
kapitalistického Západního Německa.
Na počátku osmdesátých let dostává AŽD úkol na vývoj vlastního
mikroprocesorového řadiče s preferencí součástkové základny zemí socialistického
bloku..
Z dobové zprávy je patrná vysoká priorita úkolu : Vzhledem k mimořádnosti
úkolu a naléhavé společenské potřebě maximálního urychlení zavedení nové,
vyšší generace řadičů SSZ se intenzivně hledá možnost urychlení vývojových
prací. Jako schůdné se jeví zavedení zvláštního režimu řešení za pomoci
sdruženého socialistického závazku uzavřeného všemi organizacemi pracujících na
řešení úkolu.
Novým řadičům, které měly díky možnosti dynamického řízení znamenat převrat v
řízení dopravy, která v průběhu osmdesátých let nabývala na intenzitě.
Komunistickému Československu se nevyhnuly problémy především díky nekvalitě
součástek z tuzemska a zemí RVHP, které způsobovaly velkou poruchovost řadičů.
Tento řadič byl posledním monopolním výrobkem firmy AŽD. Výroba a osazování
tohoto řadiče na pražské křižovatky pokračovala i po celospolečenské změně v
roce 1989, ale v první polovině devadesátých let vypsal Magistrát hlavního města
Prahy výběrové řízení na dodávky nových řadičů pro Prahu, ve které uspěla
firma Signalbau Huber se svou modelovou řadou řadičů MTC a Eltodo s vlastní řadou
licenčních řadičů.
V Praze je tak možno vidět v provozu nejstarší licenční řadiče typu BX-2 od firmy
Signalbau Huber a nejmodernější mikroprocesorová zařízení téže firmy.
Ve druhé polovině devadesátých let bylo rozhodnuto o plošné výměně starých typů
řadičů, které začínaly vykazovat zvýšenou poruchovost. Vzhledem k neustále se
zvyšující dopravní zátěži potřebovalo hlavní město modernější systémy pro
řízení silniční dopravy. V první fázi byly prováděny kompletní rekonstrukce SSZ
s možností dynamického řízení, ale z důvodu nedostatku finančních prostředků se
později přešlo ve většině případů pouze na tzv. prostou výměnu řadičů, kdy
se osazuje pouze nový řadič, který dále pracuje v původním režimu (v pevném
cyklu) bez možnosti zavedení dynamického řízení dopravy. Vybraná zařízení jsou i
při tomto typu rekonstrukce SSZ ovládána dynamicky (v závislosti na hustotě provozu)
z hlavní dopravní řídící ústředny, což jistou formou umožňovaly již
nejstarší řadiče typu BX-2.
Mnoho finančních prostředků investuje město i do stavby nových SSZ, které však
zatím nejsou díky omezeným finančním prostředkům všude, kde je v rámci vysoké
hustoty dopravy občané oprávněně požadují.
Zaniklé SSZ č. 1.043 Bolzanova - Opletalova řídil v roce 1977 řadič typu BX-2. |