"B17" KAROSA B732.1661  model '92                                         
INFORMACE TECHNICKÉ ÚDAJE FOTOGRAFIE PROTOTYPY WWW.CITYBUS.CZ

zpracoval: © onvo


ÚVOD
Autobus Karosa B732.1661, někdy též označovaný jako "B732 model '92", byl ve vysokomýtské Karose vyroben počátkem roku 1991. Protože se jednalo o prototypový vůz, obdržel navíc interní označení "B17", které navazovalo na předchozí označování prototypů a funkčních vzorků s.p. Karosa.
    Autobus byl vyhotoven v městském třídveřovém provedení a byl vybaven mechanickou pětistupňovou převodovkou. Při výrobě vozidla bylo využito několik nových, v našem automobilovém průmyslu dosud nevídaných, prvků, dílů a výrobních technologií. Avšak i přes tato technická vylepšení vycházela vlastní konstrukce autobusu z tehdejší výrobkové řady 700.
   Vůz měl být pokusem o výraznou modernizaci stárnoucí řady 700, o její technické zhodnocení a v neposlední řadě také o její výraznější změnu vzhledu. Povedlo se asi jen to poslední. Věci neznalý cestující ve voze nepoznal "starou Karosu" a byl překvapen jeho odlišným exteriérem, především líbivým nátěrem. V tomto případě by se jistě dalo použít známé pořekadlo - za málo peněz hodně muziky.
    "Bé sedmnáctka" byla určitým kompromisem mezi stávajícími Karosami a neuskutečněným projektem B831 z konce 80. let. Nakonec sešlo i z realizace "modelu ˇ92" a tuzemští i zahraniční zákazníci si na výraznější modernizaci"hranaté Karosy" museli počkat až do závěru roku 1995, kdy výrobce uvedl na trh novou řadu autobusů (900).
    Není bez zajímavosti, že podobně vyhlížející autobus, jako byla "B17", postavila tehdy na bázi Karosy rakouská firma Kutsenits. Tento byl ovšem vybaven motorem
D-B, ale to už je jiná kapitola.


PROVOZ
Prototyp "B17" byl představen veřejnosti při příležitosti konání Všeobecné výstavy v Praze, v květnu 1991. Budil zde zaslouženou pozornost, ostatně jako mnoho jiných "převratných" výtvorů československého průmyslu, které zde byly vystaveny. Realizace se dočkala jen malá část z nich. Důvodem byla většinou neúspěšná privatizace mnoha státních podniků a jejich následný zánik.
    Autobus byl zkoušen v několika městech, ale na delší dobu zůstal v provozu u ČSAD MHD Karlovy Vary, kde byl údajně označen "X1". V Praze se objevil v únoru roku 1993. Byl přidělen garážím Vršovice a obdržel "prototypové" evidenční číslo 3000, jak už bylo v Praze zvykem. V květnu téhož roku se jela nová Karosa předvést do Brna a zpátky do Prahy se vrátila až v měsíci listopadu. Ovšem tentokrát do garáží Kačerov. Krátce nato se "třítisícovák" stěhoval potřetí, na Klíčov. Zde s ním jezdil jediný řidič dělené směny /šejdry/. V roce 1994 byla u autobusu pětistupňová mechanická převodovka nahrazena třístupňovou samočinnou, upravenou z typu 2M70.
    Po zkušebním provozu nabídla Karosa, a.s. vůz DP Praha k odkoupení. Autobus ev.č. 3000 se tak stal dne 30.května 1995 majetkem pražského dopravního podniku, závodu Klíčov. Pokud by nabídky DP nevyužil, byla by "sedmnáctka" sešrotována. Je kuriózní, že byl v evidenci autobusů zařazen jako typ B732.20.
    V pražském provozu nebyl vůz nijak zásadně upravován. Pokrokové elektronické informační panely, kterými byl autobus vybaven, našly uplatnění jen na několika linkách. Osobně je pamatuji fungující pouze na lince 201. Důvod byl prostý. Panely byly naprogramovány v SRN a jejich "obsah" by musel být změněn opět pouze tam. Později ani nebyly kompatibilní se současnými informačními prvky. Do vozu byly tedy namontovány standardní držáky plastových orientací, se kterými dojezdil.
    Na vozidle se v průběhu provozu vyskytovalo značné množství závad, především šlo o zatékání do interiéru netěsnými lepenými spoji střechy, nekvalitně lepenými bočními skly apod. Velké problémy nastávaly také při shánění některých náhradních dílů, protože ty existovaly většinou jen v jediném exempláři.
    Na počátku roku 2001 byl osud "třítisícováku" zpečetěn. Dne 8.března byl autobus administrativně vyřazen z evidence a odprodán soukromé osobě. Je určitě škoda, že nebyl zachován a po opravě zařazen do sbírek muzea MHD v Praze-Střešovicích a nebo, že nezůstal v majetku o.z. Autobusy. Současný osud autobusu je mi znám. Je stále v provozu, i když je změněn k nepoznání a hlavně již neslouží svému původnímu účelu, tedy k přepravě cestujících na linkách MHD.


FAKTA
Vyroben: leden 1991
Označen: B732.1661, prototyp "B17", (u DP Praha B732.20)
Výrobní číslo: 31549
SPZ: 1.) X 07-25, 2.) X 15-59, 3.) F 09-11, 4.) AU 62-76
V majetku DP Praha: pod číslem 3000 od 30.5.1995 do 8.3.2001 (zkoušen střídavě od února 1993)
o o

Uvítám další fotografie a upřesňující informace o provozu autobusu Karosa B732 "B17".
 e-mail

Šíření textů, fotografií a nákresů je bez souhlasu autorů ZAKÁZÁNO.
© CITYBUS 2004